Wednesday, June 23, 2021

نگهداری جک پالت دستی

 

شرایط نگهداری جک پالت

جک پالت یا پالت بر به عنوان ابزاری ایده آل به عنوان “کمک رسان در انبارداری و ذخیره کالا” برای کلیه امورحمل ونقل دستی کالا در مسیرهای کوتاه شناخته می شود، به همین دلیل یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در زمینه تجهیزات انبارداری می باشد، اکثر افرادی که در حوزه انبارداری فعالیت دارند با انواع دستگاه های جک پالت و روش کار با آن ها آشنایی دارند. بنابراین به منظور جلوگیری از ایجاد اختلال در کسب و کار و همچنین نگهداری درست از اینگونه تجهیزات، نکاتی را که به شما کمک می کند گرفتار عیب و نقص در دستگاه نشوید، ارائه شده است. البته این مسائل به دلیل دوام بالای دستگاه کم پیش می آید اما از مسائل مهمی است که باید به آن برای عمر طولانی دستگاه خود توجه کنید.

تعمیر و نگهداری پیشگیرانه جک پالت و در کل سایر تجهیزات انبارداری برای یک محیط کاری ایمن بسیار حیاتی است. با بازرسی روزانه از کامیون جک پالت ها، در صورت نیاز به تعمیر بموقع این تجهیزات، میتوان از خرابی های ناخواسته ناشی از عدم رسیدگی و سرویس بموقع جلوگیری نمود.

نکات کلیدی برای افزایش عمر جک پالت

1. بررسی روغن جک پالت

  • در صورت کم بودن روغن پمپ هیدرولیک جک پالت مراحل زیر را انجام دهید:
  • جک پالت دستی را در یک سطح صاف و سخت قرار دهید.
  • دسته کنترلی آن را به حالت پایین منتقل کنید تا شاخک ها به پایین ترین حالت باشند.
  • با استفاده از پیچ گوشتی سر صاف پلاگین و واشر محل مخزن روغن هیدرولیک را باز کنید.
  • روغن هیدرولیک را اضافه کنید ، تا زمانی که سطح روغن به پایین دهانه پرکننده برسد.
  • با استفاده از دسته جک پالت دو سه بار پمپ کنید تا روغن وارد پمپ هیدرولیک شود.
  • پلاگین و واشر مخزن روغن هیدرولیک را در جای خود قرار دهید
  • شاخه پیچ را محکم کنید و دستگاه را به صورت قائم قرار دهید.

پس از بازدید و تنظیم روغن پمپ هیدرولیک ممکن است به موارد زیر برخورد نمایید :

هنگام پمپاژ جک پالت، چنگالها بلند نمی شوند:

این مورد می تواند به دلیل حباب های هوا در روغن هیدرولیک در نتیجه حمل و نقل باشد در اینصورت اهرم کار را در وضعیت LOWER بگذارید و دسته پنجه را چند بار به سمت بالا و پایین حرکت دهید. با این کار هوا خارج می شود و باعث می شود که چنگال ها هنگام پمپاژ دوباره به طور معمول بلند شوند.

2. روان کاری جک پالت

هر سه ماه یک بار قسمت های متحرک جک پالت از جمله نقاط روغن گیری ، مانند چرخ ها ، محورها و اتصالات بایستی روانکاری شوند و بررسی کنید که در سطح چرخ ها و محور ناهمواری به وجود نیامده باشد. همه چرخ ها می بایست به نرمی حرکت کنند.

3. از چرخ های کامیون های پالت خود محافظت کنید

چرخ های جک پالت در طول زمان و کاکردهای مختلف ممکن است از رده خارج شوند البته طول عمر چرخ ها به نوع آن هم بستگی دارد. همچنین سطحی که از جک پالت روی آن استفاده می شود برای چرخ ها بسیار مهم است، انواع کثیفی ها یا سیم ها می توانند بین چرخ ها گیر کنند ، در نتیجه فرسایش آنها بسیار سریعتر خواهد شد. با تمیز کردن منظم چرخ ها و با از بین بردن این آلودگی قبل از استفاده از جک پالت به راحتی می توان از این امر جلوگیری کرد.

اضافه بار بیش از حد جک پالت، می تواند عواقب جدی برای چرخ های این دستگاه به همراه داشته باشد. بهتر است بارهای سنگین در دو نوبت جابجا شود تا اینکه همه چیز را در یک نوبت انجام دهید ، حتی اگر این کار کمی به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

4- زنجیره اهرم جک پالت را به طور منظم برای یک موقعیت صحیح بررسی کنید.

5- از جک پالت خود به روش صحیح و ایمن استفاده کنید:

  • بار را برای مدت زمان طولانی روی جک قرار ندهید.
  • از جک پالت در شیب استفاده نکنید.
  • در مدت زمانی که جک بدون استفاده است، جک و چنگال های آن را در پایین ترین موقعیت خود قرار دهید.
  • همواره هنگام پایین آوردن بار، دستگیره را به آرامی به سمت بالا حرکت داده تا بار آرام پایین بیاید. ناگهانی بالا بردن دسته ممکن است باعث از بین رفتن تعادل بار و فشار بر شاسی و پمپ هیدرولیک جک پالت می گردد.

 

 

No comments:

Post a Comment