Sunday, October 10, 2021

دینام لیفتراک

 ​


دینام لیفتراک

وظیفه دینام لیفتراک شارژ مجدد باتری است تا پس از دشارژ شدن باتری به دلیل استفاده از ظرفیت آن برای استارت لیفتراک و تامین انرژی دیگر قطعات، باتری را مجدداً شارژ کند.

دینام (به انگلیسی Alternator) یا ژنراتور در واقع یک تولید کننده برق در لیفتراک است که با تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی وظیفه برق رسانی به خودرو و شارژ مجدد باتری را به انجام می رساند. در صورتی که دینام در لیفتراک وجود نداشت باتری پس از استفاده برای روشن شدن لیفتراک و برق رسانی به دیگر قسمت های آن خالی می شد و عملاً کارکرد دیگری نداشت. از آنجایی که برق ذخیره شده در باتری لیفتراک ظبرای دیگر مصارف مانند چراغ ها، شمع ها، پنل های داشبورد و... کافی نیست عملاً وظیفه تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز آنها بر عهده دینام لیفتراک است.

دینام لیفتراک معمولاً به وسیله یک تسمه که به تسمه دینام معروف است به موتور متصل می شوند و با دوران آنها به چرخش درآمده و انرژی مکانیکی مورد نیاز برای تبدیل به انرژی الکتریکی را کسب می کنند. دینام لیفتراک از قطعاتی مانند پولی، پروانه خنک کن، درپوش جلو، روتور، استاتور، دیود، آفتامات، بلبرینگ، پوسته انتهای، زغال دینام و کالکتور تشکیل شده اند. همچنین دینام معولا در جلوی موتور قرار می گیرد.

http://heblexco.com/wp-content/uploads/2019/06/دینام-لیفتراک-2-1030x579.jpg

دینام لیفتراک نیروی الکتریکی متناوب را از طریق الکترومغناطیس و از طریق رابطه استاتور و روتور تولید می کند؛ این برق تولید شده به باتری هدایت می شود و ولتاژ را برای اجرای سیستم های مختلف الکتریکی لیفتراک را فراهم می کند. به دلیل ایجاد حرارت زیاد در جریان تولید نیروی الکتریکی توسط دینام بدنه آن را معمولاً از جنس آلومینیوم می سازند تا حرارت را به سرعت منتقل کند. همچنین برای تسریع این فرایند بر روی عقب و جلوی دینام دریچه های وجود دارد که هوای گرم را از طریق پروانه خنک کننده موجود در داخل دینام به خارج منتقل می کنند.

http://heblexco.com/wp-content/uploads/2019/06/دینام-لیفتراک.jpeg

در قسمت پشت دینام چندین خروجی و ترمینال وجود دارد که وظایف متفاوتی دارند. این وظایف عبارتند از:

تشخیص ولتاژ باتری
سوئیچی برای روشن کردن رگلاتور ولتاژ
ترمینالی برای بستن مدار لامپ هشدار
ترمینال اصلی که به باتری لیفتراک متصل است

همچنین دینام جریان متتاوب تولید می کند ولی از آنجایی که باتری خودرو از نوع جریان مستقیم است باید از قطعه به اسم دیود برای یکطرفه شدن جریان بین دینام و باتری استفاده شود. این دیود وظیفه دارد که حریان AC را به DC مورد نیاز باتری تبدیل کند.

در داخل دینام لیفتراک مجموعه ای ثابت از سیم پیچ ها وجود دارد که آن را استاتور می نامند؛ همچنین یک سیم پیچ الکتریکی متحرک در داخل دینام قرار گرفته است که به آن روتور می گویند. این دو سیم پیچ نقش اصلی را در تولید جریان الکتریکی بر عهده دارند. آفتامات دینام نیز قطعه ای است که وظیفه ای مانند رگلاتور را ایفا می کند.

علائم خرابی دینام لیفتراک

شارژ بیش از حد، خرابی بوش بلبرینگ، چسبیدن پلاتین شارژ آفتامات در موقع روشن بودن موتور، چسبیدن پلاتین قطع و وصل در موقع خاموش بودن موتور، گیر کردن آرمیچر به بدنه پوسته و اتصالی سیم های دینام می توانند باعث آسیب دیدن این قطعه مهم لیفتراک شوند.

http://heblexco.com/wp-content/uploads/2019/06/دینام-لیفتراک-1.jpg

از آنجایی که دینام لیفتراک به صورت مستقیم با تجهیزات برقی و امکانات رفاهی آن سر و کار دارد معمولاً می توان علائم خرابی دینام را به راحتی مشاهده کرد. اولین و بارزترین نشانه خرابی دینام را باید در روشن شدن چراغ هشدار در صفحه داشبورد لیفتراک جستجو کرد.

همچنین در صورت استشمام بوی سیم سوخته یا داغی احساس کردید باید احتمال آسیب دیدن دینام را هم لحاظ کنید. ایجاد سر و صدا از سمت جلوی خودرو نیز یکی از علائم خرابی دینام لیفتراک است. از نشانه های دیگر خرابی دینام می توان به دیر روشن شدن لیفتراک در زمان استارت اشاره کرد. در زمانی که سیستم های برقی به درستی کار نکنند و اگر باتری را تازه عوض کرده اید اما مدام شارژ خالی می کند باید دینام لیفتراک را هم تعویض نمایید.

به علاوه برخی از موارد خرابی دینام لیفتراک عبارتند از:

  • از بین رفتن زغال دینام، که با تعویض آن مجدداً به کار می افتد.
  • خراب شدن آفتامات دینام که تنظیم کننده برق آن است و در صورت خرابی، دینام کار نمی کند.
  • سوختن سیم پیچ داخلی دینام که در این صورت نیاز به تعویض کل دینام است.

مورد دیگری که درباره دینام باید به آن توجه کرد تسمه دینام است که در وضعیت خوبی به سر ببرد. از آنجایی که راه ارتباطی موتور و دینام از طریق تسمه است باید هر از چندگاهی آن را مورد بررسی قرار داد تا در صورت وجود نقص یا احتمال خرابی نسبت به تعویض تسمه اقدام شود. پوسیدگی از رایج ترین اتفاقاتی است که می تواند منجر به پاره شدن تسمه و آسیب رسانی به لیفتراک شود. همچنین شل یا سفت بودن تسمه در عملکرد آن تاثیر مستقیم دارد بنابراین باید در این مورد دقت کافی صورت پذیردو با توجه به اهمیت دینام در تامین برق لیفتراک بازدید دوره ای تسمه آن و جلوگیری از نوسان برق ناشی از خراب بودن فیوزها و یا سیم کشی توصیه می شود.

فروش دینام لیفتراک

امروزه يكي از مهمترين دغدغه هاي شرکتهاي عمراني ،معدني و صنعتي در انتخاب ماشين آلات، کيفيت مطلوب و طول عمر  مفيد بالاي آنها مي باشد كه اين مهم تنها با خدمات پس از فروش مناسب و استفاده از قطعات يدکي مطمئن محقق خواهد شد ؛  لذا در جهت نيل به این استراتژي شركت آذران پیشرو صنعت دارای خدمات رساني در بالاترين كيفيت به مشتريان مي باشد ، واحد قطعات آذران پیشرو صنعت مفتخر است تا با تامين مناسب قطعات يدکي لیفتراک در برندهای مختلف خدمتگزار مشتريان محترم باشد. در این راستا فروش انواع دینام لیفتراک را در برنامه کاری خود قرار داده است که از آن جمله می توان به دینام لیفتراک سهند ، دینام لیفتراک تویوتا ، دینام لیفتراک سپاهان، دینام لیفتراک دوو-دوسان ، دینام لیفتراک کوماتسو، دینام لیفتراک آریا و... اشاره نمود.

در زمینه تأمین قطعات انواع لیفتراک، ریچتراک، استاکر، ریچ استکر و پالت تراک این شرکت با اتکا به توانمندی پرسنل با تجربه خود، لوازم یدکی و قطعات اورجینال درخواستی مشتریان خود را که عمدتا کارخانجات و شرکت های تولیدی می باشند، سریع ،صحیح و بموقع تحویل آنها داده است و در این راستا توانسته است نظر مشتریان خود را تامین کند.

هم اکنون با توجه به تجربه یک دهه تامین قطعات یدکی ماشین آلات صنعتی و تجهیزات انبارداری، این مجموعه آماده ارائه خدمات به همکاران و مشتریان عزیز می‌باشد. توسعه روزافزون انواع ماشین‌آلات صنعتی نیازمند حضور مستمر در این حوزه می‌باشد. آذران پیشرو صنعت افتخار دارد به منظور کسب رضایت همکاران و مشتریان و ارتقاء کیفیت خدمات و همچنین با در نظر گرفتن نظرات سازنده آنها فعالیت خود را به خواست خداوند توسعه و بهبود بخشد و در این راستا آماده ارائه خدمات فنی و مهندسی و تامین قطعات یدکی برای لیفتراک های زیر می باشد:

دینام لیفتراک سهند | دینام لیفتراک تویوتا | دینام لیفتراک کوماتسو | دینام لیفتراک دوسان | دینام لیفتراک سپاهان

No comments:

Post a Comment