Tuesday, May 28, 2019

اکسل لیفتراک

اکسل لیفتراک

اکسل لیفتراک
اکسل (به انگلیسی: axle) در یک تعریف ساده محوری است که جهت نصب چرخ ها مورد استفاده قرار می گیرد. بنابراین انتظار نمی رود که پیچیدگی خاصی در مکانیزم آن وجود داشته باشد ولی هنگامی که وظایف جنبی دیگری مانند مکانیزم فرمان ، انتقال قدرت ، کاهش دور ، آزادیهای حرکتی خاص و … به عهده اکسل گذاشته شود طرح و ساختمان آن از پیچیدگی قابل توجهی برخوردار گردیده است.
اکسل لیفتراک بخشی جدایی ناپذیر از لیفتراک است بدلیل اینکه این جزء از لیفتراک از طریق گیربکس قدرت موتور لیفتراک را به چرخ ها منتقل می کند. درظاهر اکسل لیفتراک همانند میله های فولادی جامد در انتهای آن است، که می تواند به صورت عمودی به سمت بالا و پایین حرکت کرده و باعث تعلیق عقب لیفتراک می شود و در کنار آن باعث حرکت چرخشی چرخها می شود.
اکسل لیفتراک در دو نوع است، اکسل فعال یا اکسل غیرفعال. اکسل فعال لیفتراک چرخ های متصل به آن را در حین حمل وزن می چرخاند. در حالی که اکسل های غیرفعال، وظیفه انتقال مناسب وزن لیفتراک به سطح زیرین خود و همچنین حفظ تعادل لیفتراک در مسیر ها و شیب های متفاوت را بر عهده دارند و این نوع اکسل ها قادر به چرخاندن چرخ ها نیستند.
هنگامی که اکسل لیفتراک قادر به چرخاندن چرخ ها می شود، آن را اکسل فرمان لیفتراک (steerable drive axle) می نامند.از سوی دیگر، اکسل لیفتراک که قادر به چرخش نیست، مانند آنچه که معمولا در چرخ های عقب یافت می شود، اکسل غیرفرمان لیفتراک (non-steering drive axle) نامیده می شود. برخی از لیفتراک ها بر روی چهار چرخ اکسل فرمان لیفتراک دارند که این امکان را برای آنها فراهم می کند که در فضاهای محدوده انبار به راحتی کار کنند.
از مزیت های اکسل فرمان لیفتراک میتوان به:
- فرمان پذیری بسیار عالی نسبت به نمونه های قدیمی
- پایین بودن استهلاک قطعات و عمر بالای تعمیرات
- و مهمترین آیتم و مزیت اکسل کم شدن استهلاک لیفتراک می باشد.
مکانیزم اکسل لیفتراک
ساده ترین مثال چرخ و اکسل را می توان در لیفتراک یافت، که چرخ ها و اکسل به عنوان اهرم چرخشی در اطراف یک نقطه مرکز عمل می کنند. نیروی مکانیکی از یک نقطه به نقطه دیگری منتقل می شود. اکسل اجازه چرخش چرخ ها را در اطراف خود می دهد علاوه بر آن حرکت و حمل بار از یک مکان به دیگری را تسهیل می کند . یک لولا و مجموعه ای از یاطاقان ها از چرخش اکسل پشتیبانی می کنند. از طرفی با کمک مجموعه اکسل و چرخ ها، با غلبه بر اصطکاک، حمل و نقل تسهیل می شود. با امکان چرخش چرخ ها در اطراف اکسل، چرخ ها با بار حرکت می کنند و اصطکاک به شکل قابل توجهی در چرخ ها برطرف می شود.
در طول قرن ها، چرخ و اکسل در برنامه های کاربردی به ویژه در صنعت ساخت لیفتراک استفاده شده است. اکسل لیفتراک یک بخش پیچیده ای است که نقش های مختلف را بازی می کند. انرژی مکانیکی باید از موتور لیفتراک به صورت عمودی اعمال می شود و همچنین اکسل باید به ورودی که از میله فرمان می آید واکنش نشان دهد. علاوه بر این، لیفتراک طراحی شده است تا از انرژی به صورت موثر استفاده کند برای این منظور تعدادی از سیستم ها با اکسل لیفتراک کار می کنند تا حرکت را کنترل و افزایش دهند.
اکسل در کل یک میله استوانه ای است که به چرخ متصل شده است، که یک شی دیسک شکل دایره ای با سوراخ در مرکز آن قرار دارد. مرکز چرخ های لیفتراک و انتهای محور استوانه ای اکسل به یکدیگر وصل شده و از طرف دیگر چرخ ها به بدنه لیفتراک متصل می شوند و اجازه می دهد تا با حداقل اصطکاک ممکن حرکت کند.
محورهایی که به چرخ ها متصل می شوند، وزن لیفتراک را  تحمل می کنند. اکسل های مدرن بصورت مستقیم به چرخ ها متصل نشده اند. اکسل های مدرن معمولا اکسل های تقسیم شده اند، به این معنی که هر چرخ در هر طرف به یک اکسل متصل می شوند. با استفاده از این مکانیزم این امکان بوجود می آید تا تعلیق چرخ های راست و چپ مستقل عمل نمایند و باعث می شود تا وسیله به راحتی و نرمی بر روی سطوح حرکت نماید.
اکسل لیفتراک به وسیله پلوس (CV) به چرخ ها متصل می شود.این  اتصال باعث می شود که شفت چرخش و انتقال قدرت را با سرعت ثابت انجام دهد. در طول این فرآیند، اصطکاک و میزان گرما به طور قابل توجهی کنترل می شود.
جهت حفظ کیفیت و جلوگیری از داغ شدن، زنگ زدگی و تولید صدای اضافی از ناحیه‌ پلوس به دلیل گردش دائم از گردگیرهای پلوس استفاده می‌شود، ولی بایستی به‌صورت دوره‌ای هر سه ماه یک بار آن‌ها را از لحاظ ظاهری، اتصال بست‌ها و موجودی گیریس کنترل کرد، همچنین در صورت تعویض گردگیرها بایستی حتماً مقدار سطح واسگازین را کنترل کرد.

اکسل لیفتراک سهند | اکسل لیفتراک سپاهان | اکسل لیفتراک تویوتا | اکسل لیفتراک کوماتسو | اکسل لیفتراک هلی | اکسل لیفتراک اشتیل | اکسل لیفتراک ماکسیمال | اکسل لیفتراک دوو | اکسل لیفتراک دوسان

No comments:

Post a Comment