Tuesday, May 28, 2019

لیفتراک

لیفتراک

افرازه یا لیفتراک ماشینی است دارای یک دکل، شاخک و ملحقات، که با توجه به نوع فعالیت برای حمل و نقل، جابجائی و انبارنمودن بارها در اشکال و ظرفیتهای مختلف طراحی و ساخته می‌شود و متناسب با نوع کار و محیط از سوخت‌های فسیلی، گاز یا برق( باطری های اسیدی - سربی) استفاده می‌کند.
اجزای اصلی دستگاه لیفتراک عبارتست از: بدنه لیفتراک، اتاق راننده، محافظ سقف، دکل، تکیه گاه شاخک ها، نگهدارنده بار، شاخک ها، چرخ ها، وزنه تعادل، تجهیزات هشداردهنده ایمنی، سیستم ترمز و سیستم هیدرولیک سیلندر.
اولین لیفتراک ها در اوایل قرن 20، توسطط کمپانی های قدرتمندی همچون، کلارک و تاون، تولید شدند. امروزه شرکت های زیادی در سطح جهان، در زمینه طراحی و ساخت انواع لیفتراک، فعالیت دارند.
لیفتراک ها در انواع مختلفی تولید می شوند. لیفتراک برقی، لیفتراک دوگانه سوز، و لیفتراک دیزلی، از رایج ترین انواع این دستگاه ها هستند. حداقل میزان باری که این ماشین می تواند حمل کند، توسط کارخانه سازنده آن مشخص می شود. این مشخصات، بر روی پلاک ماشین، درج شده است. لیفتراک حتماً باید دارای سیستم فرمان حرکت چرخ باشد تا توانایی حرکت در زوایای مختلف را برای دستگاه فرآهم سازد. در یک انبار معمولی، بیشتر لیفتراک ها، دارای ظرفیت حمل، از 1 تن تا 5 تن را دارند. در شرایط خاص، لیفتراک های بزرگتری با وزن حمل بار، تا 50 تن نیز، برای حمل کانتینرهای سنگین استفاده می شود.
از مشخصات لیفتراک که بایستی به آن توجه داشت بصورت زیر می باشد :
  • ظرفیت :حداکثر بار مجاز ایمن که توسط لیفتراک جابه جا می‌شود و بوسیله کارخانه سازنده بر روی پلاک مشخصات ماشین درج شده است.
  • ملحقات لیفتراک : کلیه تجهیزاتی که توسط شرکت سازنده لیفتراک، مطابق با استانداردهای لازم برای حمل و جابجائی بارهای خاص به دکل یا شاخک لیفتراک اضافه می‌شود.
  • تجهیزات کنترلی : تجهیزاتی نظیر گیج ها، کنترل کننده‌ها و نشانگر سرعت که بوسیله آنها وضعیت و عملکرد لیفتراک تحت کنترل در می‌آید.
اجزای اصلی لیفتراک عبارت است از:
1- بدنه (frame): اصلی ترین قسمت دستگاه و در واقع چارچوب دستگاه است که دکل، اکسل ها،چرخ ها ،وزنه تعادل، حفاظ فوقانی و نیروی محرکه و در برخی از دستگاه ها مخازن سوخت و روغن روی آن قرار می گیرد.
2- اتاق راننده (cabin): محل قرارگیری راننده لیفتراک است  که صندلی، پدال ها، اهرم های کنترلی، فرمان، کلیدها، کمربند ایمنی، محافظ راننده،نشانگرها و داشبورد را شامل می شود. اتاق راننده ممکن است باز یا بسته باشد ولی حتما باید دارای حفاظ بالاسری باشد.
3- حفاظ سقف (Overhead Guard): یک چارچوب فلزی روی سقف که باعث حفاظت راننده در مقابل سقوط اشیا می شود.
4- دکل (mast): مجوعه ای عمودی که از تعدادی ریل های دارای قفل داخلی تشکیل شده و برای بالا و پایین آوردن بار استفاده می شود. این ریل ها توسط یک یا تعداد بیشتری سیلندر هیدرولیکی و یا توسط نیروی زنجیر دکل را حرکت می دهند.
5- حمل کننده (Carriage): ساختاری است که به عنوان تکیه گاه مناسب شاخک ها مورد استفاده قرار می گیرد.
6- نگهدارنده بار (Load Backrest): قسمتی است از دستگاه که توسط پیچ و مهره به بارکش متصل شده و از حرکت رو به عقب بار هنگامی که بارکش بار را کاملا بلند کرده است جلوگیری کند.
7- شاخک ها(fork): قطعه ای که پالت ها و بارها جهت حمل و بالابری روی آن قرار می گیرد.
8- چرخ ها(wheels): در انواع مختلف نظیر چرخ های کوشن ساخته شده از لاستیک جامد، پنوماتیکی و پنوماتیک سولید
9- وزنه تعادل (Counterweight): یک جرم سنگین ریخته گری شده از فلز چدن که در قسمت پشت بدنه برای حفظ پایداری و تعادل دستگاه نصب می شود. در لیفتراک های برقی، باتری ها نیز به دلیل وزن بالا قسمتی از تعادل دستگاه را به عهده دارند.
10- تجهیزات هشدار دهنده (Warning Devices): شامل بوق، بوق دنده عقب، چراغ گردان، چراغ چشمک زن و بلندگو می باشد.
11-سیلندر هیدرولیک (Hydraulic Cylinder) : این سیلندر روی بدنه و دکل لیفتراک نصب و موجب حرکت دکل و جابجایی بار می شود.
12-سیستم ترمز (Brake System): شامل ترمزهای پارک و عملکرد دستگاه است و در سمت چپ جلو داشبورد و زیر پای راست راننده تعبیه شده است.
انواع لیفتراک :
ـ لیفتراک دیزل :
لیفتراکهای دیزلی برای استفاده در مناطق باز طراحی شده اند اما می توانند در انبارهای بزرگ با تهویه مناسب نیز استفاده شوند. لیفتراکهای دیزلی می توانند بزرگ ترین بارها را جابه جا کنند .
لیفتراک های دیزلی معمولا سرعت بیشتری نسبت به لیفتراکهای برقی و گاز سوز دارند که این امر در فضاهای باز می تواند یک مزیت باشد .فضای اتاقک کاربر زیاد و به لحاظ ارگونومیک به گونه ای طراحی شده اند که سهولت کار را به دنبال دارد.
ـ لیفتراک دوگانه سوز :
لیفتراک ها با موتوردوگانه سوز میتوانند درانبارهای بزرگ با تهویه مناسب استفاده شوند وطراحی موتور این لیفتراک ها به گونه ای است که قابلیت کار با دو سوخت گاز و بنزین را دارا میباشد . لیفتراک های دوگانه سوز مقاوت بیشتر و معمولا شتاب و سرعت بیشتری نسبت به لیفتراکهای برقی دارند.
لیفتراک برقی :
لیفتراکهای برقی برای کاربرد مخصوص در محیط های باز و بسته مناسب اند. در فضاهای کوچک توانمندی و قدرت مانور خوبی از خود نشان می دهد.لیفتراکهای برقی به دو دلیل عمده  بهترین انتخاب برای استفاده در انبار و دیگر مکان های سربسته هستند :
- عدم تولید آلودگی (اگر شما قصد دارید از لیفتراک در مکان های سربسته استفاده کنید) .
- پایین بودن هزینه سوخت ( با هزینه کمتر در هر ساعت کار نسبت به مدل های گازی یا دیزل).

No comments:

Post a Comment