Tuesday, May 28, 2019

لیفتراک برقی

لیفتراک برقی

لیفتراک برقی
لیفتراک ها، ماشین های صنعتی پرکاربرد صنعتی هستند که در کارخانه ها و مناطق صنعتی، برای حمل بارهای سنگین استفاده می شوند.
یکی از انواع لیفتراک، لیفتراک های برقی هستند. لیفتراک برقی نسبت به انواع دیگر لیفتراک، کم صداتر و از نظر ایجادآلودگی، آلودگی کمتری تولید می کند. لیفتراک برقی در فضاهای کوچک، انبار کارخانه ها و فضاهای سربسته به کار می رود.
به دلیل سبک بودن لیفتراک های برقی، امکان حمل آن به مکان های مختلف وجود دارد. لیفتراک های برقی معمولاً دارای یک باتری قابل شارژ هستند که در مواقع ضروری و یا قطع برق، بتوان همچنان از آن استفاده نمود.
استفاده از این نوع لیفتراک، از لحاظ مصرف سوخت مقرون به صرفه است، زیرا با انرژی برق کار می کند. اما از لحاظ کارایی در صنعت، معایبی هم دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
مهمترین مشکل این نوع لیفتراک، مربوط به باتری آن است. این نوع لیفتراک در فضاهای باز نمی تواند مورد استفاده قرار بگیرد؛ زیرا با برق کار می کند. اگرهم کاربر بخواهد با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری لیفتراک، بارها را جابه جا کند، نمی تواند به طور مداوم در فضاهای آزاد، از آن استفاده نماید. دلیل آن هم به طور واضح مشخص است؛ راننده لیفتراک باید پس از اتمام شارژ باتری، منتظر بماند تا باتری دوباره شارژ شده و بتواند به کار خود ادامه دهد. اما اگر امکانی فرآهم بشود که بتوان لیفتراک را به کابل برق وصل کرد و اتصالات برق را در فضای آزاد اجرا نمود، می توان گفت بدون استفاده از باتری هم کارها انجام خواهند گرفت.
در لیفتراک های برقی جدید، این امکان فرآهم شده است که راننده بتواند مطابق با نوع کارکردی که از دستگاه انتظار دارد، باتری های آن را شارژ کند. این قابلیت، کارایی لیفتراک را به حداکثر می رساند.
لیفتراک های برقی در انواع مختلف 1/5، 1/8 و 2 و 2.5 تنی موجود هستند. طراحی این نوع لیفتراک منحصربه فرد است. صندلی راننده جوری طراحی شده تا نهایت راحتی را برای راننده لیفتراک ایجاد کند. فرمان لیفتراک، دارای سیستم فرمان هیدرولیک است.
سیستم ترمز لیفتراک های برقی بسیار قوی عمل کرده و مجهز به سیستم خنک کننده هستند. این سیستم، باعث افزایش طول عمر تجهیزات مربوط به ترمز لیفتراک، نسبت به نوع معمول آن می شود. از طرف دیگر، وجود روغن در سیستم ترمز، موجب می شود هنگامی که دستگاه، در حالت توقف کردن است، آلودگی صوتی کمتری ایجاد شود. مزیت بزرگ این سیستم این است که نیازی به تعمیرات و یا بازرسی فنی ترمزها توسط کارشناس نمی باشد.
در هنگام استفاده از لیفتراک برقی، چنانچه لیفتراک در هنگام حمل بار، با خطر واژگونی و انحراف روبرو شود، سیستم مجهز به کنترل هیدرولیک خودکار در آن فعال شده و دستگاه را کنترل می کند.
لیفتراک های برقی قابلیت تنظیم شیب را در هنگام حمل بار دارند. در مناطقی که زمین، مسطح نیست و شیب جزئی دارد، لیفتراک مطابق با شیب مورد نظر تنظیم می شود.
علاوه بر حرکت روی سطح شیب دار، لیفتراک برقی می تواند بر روی سطوح شیب دار، توقف هم داشته باشد. سیستمی در لیفتراک ها نصب شده است که از لغزش لیفتراک در هنگام توقف روی سطح شیب دار جلوگیری می کند.
چند نکته را باید در هنگام کار با لیفتراک برقی رعایت کرد. قبل از هر بار استفاده حتماً دستگاه را بازرسی نمایید و از امنیت آن اطمینان حاصل کنید.
باتری های قابل شارژ این لیفتراک ها از دو نوع سربی و نیکل – آهن هستند. از آنجایی که حلال های شیمیایی این باتری ها، خصلت اسیدی و بازی دارند، لذا هنگام شارژ باید حتماً در محیط مخصوص و با استفاده از دستکش و لباس آستین بلند و ماسک محافظ صورت، این کار انجام شود.
الکترولیت باتری ها را به همان نسبت معین شده مخلوط کنید. در هنگام مخلوط کردن، اسید را آب، به آرامی اضافه کنید. در غیر این صورت خطر انفجار را به همراه دارد. در هنگام کار با لیفتراک برقی تمام موارد ایمنی را رعایت نمایید.

No comments:

Post a Comment